Nato-valehtelija Arhinmäki |
Vasemmistoliittolainen ministeri Arhinmäki ei osannut blogissaan
11.10.2011
sanoa mitään Euroopan velkakriisistä, Suomen velkaantumiskehityksestä tai
muistakaan Suomen kannalta tärkeistä ajankohtaisista asioista. No ehkä
jalkapallo-otteluiden välillä ei Arhinmäen lähipiirissä niistä ole puhuttu?
Blogissaan Arhinmäki nosti tärkeäksi asiaksi Suomen Nato-jäsenyyden torjunnan
eri syillä. Valitettavasti useimmat Arhinmäen esittämät syyt tai perustelut eivät
kestä rehellistä tarkastelua. Seuraavassa Arhinmäen väittämiä kursiivilla ja
faktat lihavoidulla normaalifontilla:
Todellisuudessa
Nato-jäsenyydestä lankeaisi Suomelle iso lasku, jonka loppusumma voi nousta
jopa useisiin satoihin miljooniin.
Höpöhöpö, Arhinmäki. Lue lisää, niin opit jotain.
Natossa Suomi ei vain
vastaanottaisi sotilaallista suojaa toisilta liiton jäseniltä vaan joutuisi
myös turvaamaan muita. Suomi sitoutuisi silloin kaikkiin Naton operaatioihin.
Suomi joutuisi Naton jäsenenä sitoutumaan vain niihin
kollektiivisen puolustuksen (Naton perussopimuksen 5. artiklan) tehtäviin,
joista sovitaan liittymisen yhteydessä. Suurin osa Nato-maista ei ole
osallistunut esimerkiksi Libyan, Irakin, Darfurin tai Somalian operaatioihin,
koska kyseiset operaatiot eivät ole niille sopineet. Vastaavasti Suomi saisi sotilaallista suojaa
vain siltä osin, kun siitä sovitaan kunkin Nato-maan kanssa.
Vaikka
hyväntahtoisesti oletettaisiin, että Suomi pystyisi vastustamaan muiden
Nato-maiden painetta ja pitäisi operaatioihin osallistumisessa päätösvallan
itsellään, tulee pelkkä valmiuden ylläpito kalliiksi.
Suomi on osallistunut kaikkein kalleimpiin
Nato-operaatioihin keskimäärin suuremmalla panoksella kuin vastaavan kokoiset
Nato-maat. Tällaisista ovat hyviä esimerkkejä vaikkapa KFOR-operaatio
Kosovossa, SFOR-operaatio Bosniassa ja ISAF–operaatio Afganistanissa.
Vastaaviin operaatioihin osallistuminen ei edellytä nykyistä korkeampaa
valmiutta Suomelta Naton jäsenenä tai sen ulkopuolisena toimijana.
Kun asejärjestelmät
jatkuvasti kallistuvat, on selvä, että tällaisista tavoitteista olisi Suomelle Naton
jäsenenä odotettavissa iso lasku.
Asejärjestelmien kallistuminen on ongelma kaikille maille
aivan riippumatta siitä, ovatko ne Natossa tai eivät. Nato-jäsenyys siis ei
asiaan vaikuta. Toisaalta Naton jäsenenä Suomi voisi ostaa osuuden jostain
kallistuvasta järjestelmästä saadakseen sille täyden käyttöoikeuden. Jäsenyys myös
mahdollistaisi jonkin muun Nato-maan järjestelmien vuokrauksen tai liisauksen
määräajaksi, jolloin kotimaahan ei välttämättä tarvitsisi tällaista
järjestelmää hankkia. Tosiasiassa nämä jälkimmäiset mahdollisuudet voisivat
mahdollistaa jonkin tarvittavan kyvyn tai osaamisen hankinnan halvemmalla kuin
toimiminen yksin.
Naton periaatteena on
sekin, että jäsenmaat uhraavat asemenoihin noin kaksi prosenttia
bruttokansantuotteestaan. Tavoite (englanniksi benchmark eli kiintopiste, mutta
myös tavoite) koskee sekä vanhoja että uusia jäsenmaita. Vaikka moni
Nato-maista ei kiintopistettä tavoitakaan, ylittävät eurooppalaisten
Nato-maiden puolustusmenot keskimäärin tuon rajan.
Velvoitetta kahden prosentin asemenoihin ei ole. Euroopan
Natomaiden puolustusbudjetit ovat keskimäärin 1,7 %
bruttokansantuotteesta. Uusien Nato-maiden vastaava luku on 1,65. Suomen
nykyisten puolustusmenojen alapuolella tai samassa suhteessa BKT:en ovat mm.
seuraavat Nato-maat: Belgia, Tšekki, Tanska, Saksa, Unkari, Islanti, Latvia,
Liettua, Luxemburg, Romania, Slovakia ja Espanja. Keskimäärin eurooppalaiset
Nato-maat siis käyttävät 1,74 % bruttokansantuotteesta puolustukseensa. Täyttä
valetta siis koko väite.
Suomessa
puolustusministeriön budjetti ensi vuodelle on 2,853 miljardia euroa, mikä on
noin 1,4 prosenttia ensi vuodelle ennustetusta bruttokansantuotteesta. Mikäli
Suomi toteuttaisi Nato-tavoitteen kahden prosentin bruttokansantuoteosuudesta,
tarkoittaisi se puolustusbudjetin nostamista jopa neljään miljardiin euroon.
Löpötilöpöti. Tuollaista tavoitetta ei ole, kuten noin
puolet Euroopan Nato-maista osoittaa.
Kun en ole itsekään varsinainen Nato-lobbari, en viitsi
puuttua niihin asioihin, jotka ehkä kaikkein eniten puoltaisivat
Nato-jäsenyyden hakemista. Arhinmäkikin jätti ne mainitsematta. Mutta yhteen äärivasemmiston Nato-vastaiseen argumenttiin on tässä yhteydessä pakko tarttua. Vasemmisto usein väittää Nato-jäsenyyden vahingoittavan suhteitamme Venäjään (jonka moni vasemmistossa vielä näkee ihannevaltio-Neuvostoliittona) ja johtavan Venäjän varustautumiseen rajamme takana. No Venäjä on aloittamassa varustautumisen siellä, vaikka olemme juuri hallitusneuvotteluissa päättäneet olla hakematta Natoon. Näilläkään asioilla siis ei näyttäisi olevan vasemmistologiikan mukaista kytköstä.
Arhinmäen blogipuheenvuoro on paljastava. Tässäkään asiassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja ei kykene pysymään totuudessa. Kaikkein
vakavinta taitaa kuitenkin olla se, että kun Arhinmäki ei uskalla puhua
puolueensa linjasta sixpack-hallituksen Eurooppa-politiikassa, blogiin
kehitetään aihe, joka ei ole ajankohtainen eikä edes hallitusohjelmassa.
Tämän päivän äärivasemmisto jatkaa luontevasti siitä, mihin taistolaiset ja Neuvostoliiton marionettina toiminut Rauhanpuolustajat jäivät. Paha länsi, hyvä itä. Paha Nato, hyvä Venäjä. Paha kapitalismi, hyvä sosialismi. On harmi, että pitkä Neuvostoliiton painostus ja propaganda vaikuttaa edelleen niin moneen suomalaiseen, että esimerkiksi Natoa vastustetaan lähes alitajuisesti. Monet entiset itäblokin maat liittyivät Natoon heti ensimmäisen paikan tullen, mutta Suomi ei edelleenkään uskalla ottaa ratkaisevaa askelta kohti luontevaa viitekehystään.
VastaaPoista