Kun joidenkin prosenttiluokan kokoisten kansalaispiirien
mielestä Suomen lainsäädännön suurin syrjintäongelma, nykyinen avioliittolaki
ja homoparien kehnot oikeudet lapsen adoptoimiseksi, on jälleen noussut
etusivun otsikoihin kiitos Kokoomuksen Lasse Männistön manipuloiman lakialoitteen,
tarkastellaanpas asiaa lyhyesti yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Tarkastelen
asiaa yhden ainoan ja parhaiten tuntemani henkilön esimerkin valossa.
Kun aikanaan menin naimisiin vaimoni kanssa, tunsin itseni
hyvin yhdenvertaiseksi kaikkien suomalaisten kanssa. Minua ei syrjitty
avioliiton osalta, sillä pääsin naimisiin ja vielä kirkkohäiden kera. Olisin
varmasti voinut solmia yhdenvertaisesti jokaisen täysivaltaisen suomalaisen
lailla avioliiton myös maistraatissa, jos olisin niin halunnut. Kukaan
viranomainen tai kirkonmies ei muistanut kysyä minulta seksuaalista
suuntautumistani ennen vihkimistä. Vaimoni tosin oli siitä kiinnostunut. En siis voi oman kokemukseni perusteella
kuvitella yhdenvertaisuusongelmia silloin, kun joku suomalainen haluaa avioliitolla
vahvistettuun parisuhteeseen vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa.
Jos jostain syystä haluaisinkin toisenlaisen parisuhteen vaikkapa
naapurina asuvan Pekan kanssa, voisin yhdenvertaisesti jokaisen Suomen
kansalaisen lailla rekisteröidä parisuhteen. Minun kaiketi pitäisi ensin erota
vaimostani ennen uuden suhteen solmimista ja tietysti suostutella Pekka suhteeseen.
Nämä ehdot koskevat yhdenvertaisesti jokaista suomalaista. Siis tässäkään ei
ole yhdenvertaisuusongelmia.
Jos vanhempani jostain syystä vuosikymmeniä sitten eivät
olisi kyenneet huolehtimaan minusta, olisin varmaankin joutunut uudelleen
sijoitettavaksi. Ehkä minut olisi adoptoitu, sijoitettu kasvattilapseksi
perheeseen tai olisin kasvanut lastenkodissa. Yhdenvertaisuuteni mahdollisimman
hyväksi takaamiseksi olisin varmasti toivonut ensimmäistä vaihtoehtoa, sillä
ylivoimaisella suomalaislasten enemmistöllä on oikea isä ja äiti. Adoptio normaaliperheeseen
siis olisi turvannut yhdenvertaisuuteni parhaiten, joskin olisin voinut myös
kasvattilapsena saada riittävän yhdenvertaisen kokemuksen perhe-elämästä
verrattuna ikäisiini suomalaislapsiin.
Jos minut olisi adoptoitu tai sijoitettu homo- tai
lesboparin perheeseen, olisin ollut siitä hetkestä alkaen eriarvoisessa
lähtökohdassa verrattuna lähes kaikkiin suomalaislapsiin. Homoperheisiin ei
ainakaan ennen syntynyt lapsia ja lesboperheissäkin ilmiö on harvinainen.
Olisin siis ollut poikkeus heteroparien lapsiin verrattuna. Minulta olisi
puuttunut joko isä tai äiti. Olisin varmaan jo varhaislapsuudessani kysellyt
tämän poikkeavuuteni tai puutteen perään. Vanhemmiten luultavasti olisin
kysynyt myös perusteluja sille, miksi yhteiskunta asetti minut eriarvoiseen
asemaan verrattuna lähes kaikkiin muihin lapsiin. Siis minun
adoptiotapauksessani yhdenvertaisuus olisi toteutunut eniten adoptiossa
heteroperheeseen ja vähiten sijoituksessa homoseksuaaliin perheeseen.
Jos haluaisin adoptoida lapsen vaimoni kanssa, voisin
ainakin yhdenvertaisesti kaikkien heteroparien kanssa aloittaa asiassa
prosessin. Jokainen Suomen täysivaltainen kansalainen on tässä samalla
viivalla, sillä laki ei estä myöskään yksinäiseltä henkilöltä sukupuolisuuntauksesta
riippumatta lapseksi ottamista. Voisin hakea adoptiolasta myös siinä
tapauksessa, että eläisin parisuhteessa Pekan kanssa. Samoin Pekka voisi hakea
adoptiolasta. Siis nykyiset lait kohtelevat adoptiovanhempaakin yhdenvertaisesti.
Ainoa ero lainsäädännössä koskee hetero- ja homoparien
mahdollisuutta yhteiseen adoptiolapsen ottoon. Tätä homoparilla ei ole, sillä se johtaisi adoptiolapsen
yhdenvertaisuuden vääristymiseen. Mutta hetero- ja homoparien yksilöitä siis ei
kohdella eriarvoisesti myöskään adoptiotapauksissa. Tästä syystä kukaan ei
tiettävästi ole voittanut adoptioasiaa koskevaa oikeudenkäyntiä, jossa kantaja olisi
väittänyt joutuneensa syrjityksi sukupuolisen suuntautumisensa tai parisuhteen
sukupuolisuuden vuoksi.
Lainsäätäjä joutuu arvioimaan kokoomuslaista lakialoitetta
käsitellessään, paljonko adoptiolapsen yhdenvertaisuus verrattuna ikäisiinsä lapsiin
painaa. Minusta yhdenvertaisuuden riistäminen yhteiskunnan armoille joutuneelta
lapselta ei ole humaania toimintaa. Erikoiselta
tämä Männistön (KOK) lakialoite tuntuu siksikin, että aiemmin lapsen oikeutta
adoptioon mahdollisimman tasapainoiseen perheeseen on pidetty paljon
suuremmassa arvossa kuin minkä tahansa perheen ”oikeutta” lapsen ottamiseen.
Kummallisesti on adoptiolapsen etu ja yhdenvertaisuus häviämässä marginaalisten
homoliittojen edistämiselle.
"Poikkeus" on mielestäsi yhtä kuin "eri arvoinen"?
VastaaPoistaMiffy
VastaaPoistaHyvin usein merkittävä poikkeavuus voi aiheuttaa myös eriarvoisuutta. Adoptiolapsi, joka menettää biologisen äitinsä ja isänsä, jää kiistatta jo lähtökohtaisesti jotain vaille. Jos yhteiskunta adoptiossa jättää lisäksi antamatta toisen normaaleista adoptiovanhemmuuden sukupuolista, se vahvistaa eriarvoisuutta.
Poikkeavuus ei tietenkään aina tarkoita huonoa eriarvoisuutta. Mutta yhteiskunnan lakeja ei kannata laatia lottoperiaatteella. Ne tehdään yleisen hyvän periaatteella. Heteropari adoptiovanhemmuuden perustana on siksi varmin pohja keskimääräisesti. Ainakin se on yhdenvertainen.
Tähän blogiin voi nyt sanoa kysymyksen, että jos kerran isä ja äiti on kaikkien perusoikeus, niin mitäs sitten, jos toinen vanhempi ei syystä tai toisesta pysty olla lapsen elämässä? pitäisikö lapsi silloin laittaa adoptioon ja hakea sille isä ja äiti? Miksi muutenkaan kaksi vanhempaa olisi huonompi kuin yksi?
VastaaPoista